IKT på Bodin

IKT er en naturlig del av undervisningen på Bodin, men det kan også være en distraksjon. Det er derfor læreren som styrer bruken av digitale verktøy i klasserommet.

Elev-pc

I løpet av første skoleuke får elever på vg1 utlevert elev-pc. Her kan du lese mer om elev-pc ordningen. Pcen skal være ditt arbeidsverktøy så lenge du er elev på skolen så ta godt vare på den. Får du problemer med din pc, kontakt it-avdelingen.

Vi anbefaler alle å merke sine ladere. Har du mistet din lader kan du kjøpe ny hos it-avdelingen.

FEIDE

Vi bruker FEIDE for pålogging på de aller fleste digitale tjenestene skolen bruker. Du mottar brukernavn og passord før skolestart. Du får bruk for dette gjennom alle skoleårene så lag et passord du husker. Har du glemt passord eller ønsker å endre det gjør du det her: https://aka.ms/sspr . Du kan også kontakte it-avdelingen for hjelp.

Trådløst nett

Velg nettet som heter NFK og bruk FEIDE til å logge inn.

Skriverløsning

På Bodin kan elever skrive ut på skriveren på biblioteket. Når du skal skrive ut velger du skriveren som heter NFK-Papercut-Cloudprint [FH-PaperCPrnt1](Mobility)Her finner du skriverdrivere og informasjon om skriverløsningen: https://vgsnfk.sharepoint.com/sites/hjelpmeg/Sider/Veiledninger/Elevprint.aspx (Logg på med skolekonto: epost og passord.)

Du finner skriver i biblioteket og du må logge inn på skriveren med din FEIDE-bruker for å få ut det du har sendt til skriveren.

Microsoft Office 365

Ansatte og elever har tilgang til Microsoft Office 365. Eksempler på officeprogrammer du har tilgang til: Word, Excel, Powerpoint, Teams, Outlook og Forms. Logg på med Feide og bruk totrinnsverifisering. Her logger du på Office

Totrinnsverifisering

Totrinnsverifisering er et ekstra sikkerhetsnivå for å øke din datasikkerhet. Det innebærer at du må bekrefte at det er deg ved å logge deg inn med to trinn.

Du må bruke totrinnsverifisering når du skal logge deg inn på Microsoft Office 365, både i nettleseren og den installerte versjonen på PCen din. Vi anbefaler at du både aktiverer SMS som metode og tar i bruk authenticator-app. Følg denne lenka for å finne mer informasjon og veiledning.

Ta kontakt med digitalpedagog Anja Almås Tangeraas på Biblioteket hvis du trenger hjelp.

Digitalpedagog

På biblioteket har Anja Almås Tangeraas kontor. Hun jobber som digitalpedagog, og kan hjelpe deg som elev med digitale verktøy og programmer. Kom innom kontoret om du trenger hjelp eller book en time her Book time hos digitalpedagogen

IT-avdelingen

Du finner oss i 3. etasje ved administrasjonen. Du kan også nå oss ved hjelp av epost og telefon. Du kan også få hjelp på https://support.nfk.no