Karakter i orden og atferd
Karakterene i orden og atferd settes etter en tredelt skala:
God (G) - Vanlig god orden og vanlig god atferd
Nokså god (NG) - Klare avvik fra vanlig orden og vanlig atferd
Lite god (LG) - Ekstraordinære tilfeller. Store avvik fra vanlig orden og atferd
Karakteren i orden skal gi uttrykk for om elevens arbeidsvaner er preget av ansvar, orden og ryddighet, punktlighet og pålitelighet, mens karakteren i atferd skal gi uttrykk for om elevens opptreden overfor andre er hensynsfull, real og høflig.
Presiseringer i forskriften
Orden: Det skal tas hensyn til om eleven viser vanlig god arbeidsinnsats og følger skolens ordensregler. Stort, ureglementert fravær kan føre til nedsatt karakter i orden.
Atferd: Det skal tas hensyn til hvordan eleven oppfører seg i skoletida og på skoleveien. Hovedvekten skal legges på elevenes opptreden mot andre i skolesamfunnet. Man skal ta hensyn til elevenes forutsetninger, og det skal vanligvis ikke legges vekt på enkelthendelser. Standpunktkarakteren skal settes med hovedvekt på det siste halve skoleåret. Vurdering i orden og atferd skal ikke inngå i fagvurderinga. Fastsetting av karakteren skal skje i møte der alle elevens lærere er til stede.
Retningslinjene for karakterene i orden og i atferd gjelder overalt der det foregår virksomhet i skolens regi. De fleste elever vil ha gode forutsetninger til å oppnå karakteren God i både orden og atferd. Det viktigste vil være å følge opp dine plikter som elev, og å være i dialog med faglærere og kontaktlærere dersom du trenger tilpasninger.
Enkelthendinger kan noen ganger være av en så alvorlig karakter at de vil føre til nedsatt karakter i orden eller atferd, uten at det er sendt ut varsel på forhånd. Eksempelvis vil følgende grove brudd på ordensreglementet føre til nedsatt atferdskarakter: Fusk på prøver/innlevering av oppgaver, mobbing, trusler og vold mot elever/ansatte, hærverk på bygg, inventar og utstyr, tyveri/nasking knyttet til skolens virksomhet, være beruset, bruke eller oppbevare alkohol/andre rusmidler i skoletiden/- turer og lovbrudd under skoleaktiviteter/arrangement.
Alvorlige eller gjentatte overtredelser vil i tillegg til nedsatt karakter i orden eller i atferd kunne føre til bortvisning, anmeldelse og eventuelt krav om erstatning.
Noen forseelser gir anmerkninger. Når ordens- og atferdskarakteren skal fastsettes utvises det et skjønn og foretas en helhetsvurdering basert på antall forseelser, alvorlighetsgrad og elevens situasjon.
Her følger to lister over forseelser som vil gi anmerkninger:
Orden
- Manglende oppfølging av plikter som elev
- Skulk eller fravær uten beskjed og manglende ryddighet i forhold til fravær generelt
- Å komme for seint
- Å mangle/glemme nødvendig utstyr
- Passivitet eller manglende deltakelse i arbeidet på skolen
- For sein eller manglende innlevering av avtalt arbeid
- Avtalebrudd uten å gi beskjed eller god grunn
Atferd
- Plaging, mobbing, grov eller frekk språkbruk mot elever eller tilsatte
- Vold mot andre på skolen
- Tyveri
- Skade eller hærverk på skolens utstyr, inventar og bygninger eller på skolens område
- Forstyrrelser i undervisningen for eksempel prating, uro, bråk, spising drikking, bruk av mobiltelefon osv
- Å forstyrre andre elevers arbeid
- Forsøpling
- Fusk, forsøk på fusk eller plagiat
- Bruk, besittelse eller oppbevaring av rusmidler på skolens område. Bruk av tobakk, inkludert snus, på skolens område eller i skoletida
- Manglende oppfølging av tilsnakk eller irettesettelser fra tilsatte
- Brudd på ikt-reglementet eller PC-plakaten eller misbruk av skolens datanettverk/utstyr