Vurdering for læring ved Bodin

Elevvurdering er den tilbakemelding du får på det læringsarbeidet du har utført i perioden eller gjennom skoleåret. Du får både underveisvurdering og sluttvurdering. Vurdering med karakter skal suppleres med veiledning, fagsamtaler og forklaringer. Du har krav på å få vite hvor du står i forhold til kompetansemål i faget og hvordan du best kan nå disse målene.

Hvorfor vurdering?

  • For å informere om elevens kompetanse til eleven, foresatte og skolen.
  • For å rettlede, motivere og utvikle eleven.
  • For å informere samfunnet, arbeidslivet og utdanningsinstitusjoner om den kompetansen eleven har oppnådd.

Vurdering og veiledning

  • Underveisvurdering i form av prøvekarakterer, oppgavekarakterer, tilbakemeldinger på prosjekt/gruppearbeid og annet. Det skal kunne dokumenteres at underveisvurdering med grunngiving og veiledning er gitt.
  • Halvårsvurdering er en helhetlig vurdering av kompetansen ved slutten av hvert halvår. Halvårsvurdering er en del av underveisvurdering.
  • Milepælrapport, elevsamtaler og foreldresamtale
  • Standpunktkarakter gis ved slutten av opplæringen på hvert årstrinn i fag der læreplanen fastsetter nasjonale kompetansemål for årstrinnet. Karakteren står på vitnemål og årskursbevis, og den gir informasjon om elevenes kompetanse på det tidspunktet karakteren blir satt.
  • Eksamenskarakterer kommer på vitnemål i tillegg til standpunktkarakter, dersom du er oppe til eksamen.

Vurderingsformene vil variere fra fag til fag. Faglærere informerer om sine fag. Du har selv et ansvar for å oppfylle kravene skolen stiller (frammøte i timer, deltakelse på prøver, innleveringer, elevøvinger, prosjekt og andre aktiviteter) slik at du kan vurderes. For høyt fravær og/eller manglende arbeid kan føre til at det ikke er grunnlag for å halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter. Varsel om det vil bli gitt via iSkole.

 

Karakterbetegnelser
Elevene i den videregående skolen får tallkarakterer i alle fag. I orden og atferd gis karakterene god, nokså god og lite god. I enkelte fag kan det i stedet for tallkarakterer brukes vurderinga bestått/ikke bestått. Bestått svarer til karakterene 2-6.

Karakteren 1 - Eleven har svært lav kompetanse i faget. Faget er ikke bestått.
Karakteren 2 - Eleven har lav kompetanse i faget.
Karakteren 3 - Eleven har nokså god kompetanse i faget.
Karakteren 4 - Eleven har god kompetanse i faget.
Karakteren 5 - Eleven har svært god kompetanse i faget.
Karakteren 6 - Eleven har framifrå god kompetanse i faget.

 

Ikke bestått - ikke vurdert?
Det er stor forskjell på å få ikke bestått og ikke vurdert. Dersom du får ikke bestått i et fag, har du mange rettigheter. Du får anledning til å gå opp til eksamen i faget (se særskilt eksamen), og du kan til en viss grad få hjelp fra skolen til å gjennomføre dette.

Mye fravær i skoleåret eller manglende prestasjoner kan føre til at du får ikke vurdert i et fag. Dersom du ikke får vurdering i faget er det ditt eget ansvar å kompensere dette. Du kan for eksempel ta privatisteksamen i det aktuelle faget eller et annet fag.

 

Karakter i orden og atferd
Karakterene i orden og atferd settes etter en tredelt skala:

God (G)                - Vanlig god orden og vanlig god atferd
Nokså god (NG)   - Klare avvik fra vanlig orden og vanlig atferd
Lite god (LG)        - Ekstraordinære tilfeller. Store avvik fra vanlig orden og atferd

Karakteren i orden skal gi uttrykk for om elevens arbeidsvaner er preget av ansvar, orden og ryddighet, punktlighet og pålitelighet, mens karakteren i atferd skal gi uttrykk for om elevens opptreden overfor andre er hensynsfull, real og høflig.
 

Presiseringer i forskriften
Orden: Det skal tas hensyn til om eleven viser vanlig god arbeidsinnsats og følger skolens ordensregler. Stort, ureglementert fravær kan føre til nedsatt karakter i orden.

Atferd: Det skal tas hensyn til hvordan eleven oppfører seg i skoletida og på skoleveien. Hovedvekten skal legges på elevenes opptreden mot andre i skolesamfunnet. Man skal ta hensyn til elevenes forutsetninger, og det skal vanligvis ikke legges vekt på enkelthendelser. Standpunktkarakteren skal settes med hovedvekt på det siste halve skoleåret. Vurdering i orden og atferd skal ikke inngå i fagvurderinga. Fastsetting av karakteren skal skje i møte der alle elevens lærere er til stede.

 

Skolens presiseringer
I tillegg til forskriften, tar disse presiseringene utgangspunkt i Ordensreglementet for elever ved fylkeskommunale videregående skoler i Nordland som omtaler både rettigheter, plikter, arbeids- og læringsmiljø med mer.

Retningslinjene for karakterene i orden og i atferd gjelder overalt der det foregår virksomhet i skolens regi.

Enkelthendinger kan noen ganger være av en så alvorlig karakter at de vil føre til nedsatt karakter i orden eller atferd, uten at det er sendt ut varsel på forhånd. Eksempelvis vil flg grove brudd på ordensreglementet føre til nedsatt atferdskarakter: fusk på prøver/innlevering av oppgaver, mobbing, trusler og vold mot elever/ansatte, hærverk på bygg, inventar og utstyr, tyveri/nasking knyttet til skolens virksomhet, være beruset, bruke eller oppbevar alkohol/andre rusmidler i skoletiden/- turer og lovbrudd under skoleaktiviteter/arrangement.

Alvorlige eller gjentatte overtredelser vil i tillegg til nedsatt karakter i orden eller i atferd kunne føre til bortvisning, anmeldelse og eventuelt krav om erstatning.

Noen forseelser gir anmerkninger. Skolen har en retningsgivende praksis på at 10 anmerkninger kan føre til Ng, mens 18 anmerkninger eller mer kan gi Lg. Dette er ikke en automatisk ordning, i tillegg til antallet anmerkninger, teller alvorlighetsgraden med. Eksempelvis vil manglende oppfølging av plikter som «3-5 ikke levert» kunne medføre NG i orden. Hvis en har 10 (20)dager eller 40(80) enkelttimer med ureglementert fravær så vil ordens-karakteren bli NG(LG) i halvårsvurdering. Det betyr ikke at et lavere antall ureglementerte fraværsdager/timer automatisk gir G. Det utvises altså et skjønn og foretas helhetsvurderinger når ordens- og atferdskarakteren fastsettes. Her følger to lister over forseelser som skal gi anmerkninger:

 

Orden

  • Manglende oppfølging av plikter som elev
  • Skulk eller fravær uten beskjed og manglende ryddighet i forhold til fravær generelt
  • Å komme for seint
  • Å mangle/glemme nødvendig utstyr
  • Passivitet eller manglende deltakelse i arbeidet på skolen
  • For sein eller manglende innlevering av avtalt arbeid
  • Avtalebrudd uten å gi beskjed eller skjellig grunn

Atferd

  • Plaging, mobbing, grov eller frekk språkbruk mot elever eller tilsatte
  • Vold mot andre på skolen
  • Tyveri
  • Skade eller hærverk på skolens utstyr inventar og bygninger eller på skolens område
  • Forstyrrelser i undervisningen for eksempel prating, uro, bråk, spising drikking, bruk av mobiltelefon osv
  • Å forstyrre andre elevers arbeid
  • Forsøpling
  • Fusk eller forsøk på fusk, og brudd som oppfattes som plagiat
  • Bruk, besittelse eller oppbevaring av rusmidler på skolens område. Bruk av tobakk, inkludert snus, på skolens område eller i skoletida
  • Manglende oppfølging av tilsnakk eller irettesettelser fra tilsatte
  • Brudd på datareglene eller misbruk av skolens datanettverk/utstyr

Klagerett
Elever har rett til å klage på standpunktkarakterer, karakterer gitt ved skriftlig eksamen og hvis karakterer eventuelt ikke blir gitt. For andre brudd på skolereglementet eller andre regler som gjelder på skolen, se klagereglementet.

 

Varsel
Skolen vil sende ut meldinger ved fare for tap av karakter og ved fare for nedsatt orden og atferdskarakter.

Publisert av Kari Tverelv Angelsen. Sist endret 12.12.2014
Fant du det du lette etter?