Vurdering for læring ved Bodin

Elevvurdering er den tilbakemelding du får på det læringsarbeidet du har utført i perioden eller gjennom skoleåret. Du får både underveisvurdering og sluttvurdering. Vurdering med karakter skal suppleres med veiledning, fagsamtaler og forklaringer. Du har krav på å få vite hvor du står i forhold til kompetansemål i faget og hvordan du best kan nå disse målene.

Hvorfor vurdering?

  • For å informere om elevens kompetanse til eleven, foresatte og skolen.
  • For å rettlede, motivere og utvikle eleven.
  • For å informere samfunnet, arbeidslivet og utdanningsinstitusjoner om den kompetansen eleven har oppnådd.

Vurdering og veiledning

Underveisvurdering gis i form av prøvekarakterer, oppgavekarakterer og tilbakemeldinger på ulike typer arbeid. Det skal kunne dokumenteres at underveisvurdering med grunngiving og veiledning er gitt. Det skal være kjent for elevene hva som er målene for opplæringen, og hva som blir vektlagt i vurderingen kompetansen hans eller hennes. Det skal også være kjent for eleven hva som er grunnlaget for vurdering.

Vurderingsformene vil variere fra fag til fag. Faglærere informerer om sine fag. Du har selv et ansvar for å oppfylle kravene skolen stiller (frammøte i timer, deltakelse på prøver, innleveringer, elevøvinger, prosjekt og andre aktiviteter) slik at du kan vurderes. For høyt fravær og/eller manglende arbeid kan føre til at det ikke er grunnlag for halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter. Varsel om fare for tap av karakter vil bli gitt via iSkole.

Milepælrapport, elevsamtaler og foreldresamtale skal være bidrag til vurdering for læring.

Halvårsvurdering er en helhetlig vurdering av kompetansen ved slutten av hvert halvår. Halvårsvurdering er en del av underveisvurdering.

Standpunktkarakter gis ved slutten av opplæringen på hvert årstrinn i fag der læreplanen fastsetter nasjonale kompetansemål for årstrinnet. Karakteren står på vitnemål og årskursbevis, og den gir informasjon om elevenes kompetanse på det tidspunktet karakteren blir satt.

Eksamenskarakterer kommer på vitnemål i tillegg til standpunktkarakter, dersom du er oppe til eksamen.

Karakterbetegnelser
Elevene i den videregående skolen får tallkarakterer i alle fag. I orden og atferd gis karakterene god, nokså god og lite god. I enkelte fag kan det i stedet for tallkarakterer brukes vurderinga bestått/ikke bestått. Bestått svarer til karakterene 2-6.

Karakteren 1 - Eleven har svært lav kompetanse i faget. Faget er ikke bestått.
Karakteren 2 - Eleven har lav kompetanse i faget.
Karakteren 3 - Eleven har nokså god kompetanse i faget.
Karakteren 4 - Eleven har god kompetanse i faget.
Karakteren 5 - Eleven har svært god kompetanse i faget.
Karakteren 6 - Eleven har framifrå god kompetanse i faget.

 

Ikke bestått - ikke vurdert?
Det er stor forskjell på å få ikke bestått og ikke vurdert. Dersom du får ikke bestått i et fag, har du mange rettigheter. Du får anledning til å gå opp til eksamen i faget (se særskilt eksamen), og du kan til en viss grad få hjelp fra skolen til å gjennomføre dette.

Mye fravær i skoleåret eller manglende prestasjoner kan føre til at du får ikke vurdert i et fag. Dersom du ikke får vurdering i faget er det ditt eget ansvar å kompensere dette. Du kan for eksempel ta privatisteksamen i det aktuelle faget eller et annet fag.

 

Karakter i orden og atferd
Karakterene i orden og atferd settes etter en tredelt skala:

God (G)                - Vanlig god orden og vanlig god atferd
Nokså god (NG)   - Klare avvik fra vanlig orden og vanlig atferd
Lite god (LG)        - Ekstraordinære tilfeller. Store avvik fra vanlig orden og atferd

Karakteren i orden skal gi uttrykk for om elevens arbeidsvaner er preget av ansvar, orden og ryddighet, punktlighet og pålitelighet, mens karakteren i atferd skal gi uttrykk for om elevens opptreden overfor andre er hensynsfull, real og høflig.
 

Presiseringer i forskriften
Orden: Det skal tas hensyn til om eleven viser vanlig god arbeidsinnsats og følger skolens ordensregler. Stort, ureglementert fravær kan føre til nedsatt karakter i orden.

Atferd: Det skal tas hensyn til hvordan eleven oppfører seg i skoletida og på skoleveien. Hovedvekten skal legges på elevenes opptreden mot andre i skolesamfunnet. Man skal ta hensyn til elevenes forutsetninger, og det skal vanligvis ikke legges vekt på enkelthendelser. Standpunktkarakteren skal settes med hovedvekt på det siste halve skoleåret. Vurdering i orden og atferd skal ikke inngå i fagvurderinga. Fastsetting av karakteren skal skje i møte der alle elevens lærere er til stede.

Her kan du lese hele forskrift til opplæringslova.

Her kan du lese fylkets ordensreglement.

Her kan du lese skolens presiseringer til fylkets ordensreglement.

Klagerett
Elever har rett til å klage på standpunktkarakterer, karakterer gitt ved skriftlig eksamen og hvis karakterer eventuelt ikke blir gitt. Her kan du lese mer om klage på karakter.

Varsel
Skolen vil sende ut meldinger via iSkole ved fare for tap av karakter og ved fare for nedsatt orden og atferdskarakter.