I praksis på Norges største kystvaktskip

KV Svalbard - Klikk for stort bildeKV Svalbard Vetle Nilsen Malmberg (Own work) [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons Elias Hausmann og Vetle Eidem på vg2 maritime fag er tilbake på skolen etter tre ukers praksis ombord på kystvaktskipet KV Svalbard. Her forteller de litt om hvordan det var å ha praksisplass i sjøforsvaret.

Vi hadde samme vakter som de som har førstegangstjeneste, og det er gjevt å ikke bli dulla med når vi nå først er i praksis. Vi fikk utdelt uniform og fulgte samme rutine for reinhold som de som var i førstegangstjeneste. Fikk tildelt vaskeområde, som ble kontrollert daglig. En gang i uka gikk de over med hvit klut på jakt etter steder som var for dårlig vaska, og de kunne finne på å lyse under sofaen med lommelykt for å se etter støv.

Før vi gikk inn i vaktordninga på brua måtte vi gå gjennom et skjema for å bli godkjent som utkikk. Utkikk vil si å se etter andre skip og lykter og sånt. Rorvakt er også en del av bruvakta. Innimellom fikk vi styre båten, og det var artig å lære rorkommandoer. Nylig gikk vi igjennom noen av dem i timen, da var det godt å se at man har lært noe som ikke de andre kan.

De på båten var fantastiske folk å jobbe med, man kunne bare spørre og så fikk man svar. Samtidig med at vi kom om bord begynte det noen nye i førstegangstjeneste. Noen av de som var i førstegangstjeneste hadde ikke maritim utdannelse og kunne mindre om å jobbe på båt enn oss. 

Selfier av Elias og Vetle. Sistnevnte i rødt nattlys. - Klikk for stort bildeSelfier av Elias og Vetle. Sistnevnte i rødt nattlys. Elias Hausmann og Vetle Eidem Man får fort veldig godt samhold med de man bor på lugar med og går vakter sammen med. Ombord gikk det stadig alarmer for ulike øvelser, noen av dem skulle vi reagere på og andre ikke, men det var ikke alltid så lett å huske forskjell. Det var om å gjøre å få de andre på lugaren til å reagere på alarmer som ikke gjaldt oss, helst styrte ut av dusjen.

Vi gikk 12 timers vakter, med fire timer bru først og sist, og fire timer dekk på midten. På dekk var det maling, rydding, og vedlikehold. Så noen få timer fri, som ofte ble fylt opp av vasking og diverse alarmer og øvelser. Og vi hadde med skolearbeid. Vi måtte blant annet skrive logg hver dag, loggen ble en del av rapporten vi leverte på skolen etterpå. På vaktene som var om natta brukte vi rød belysning for at vi ikke skulle miste nattesynet, det vises på den ene selfien.

Mens vi var om bord skulle det tas slingringstester for å få tillatelse til å ta om bord en annen type helikopter, så vi var på jakt etter uvær. På det verste var det 85 knop (157 km/t) vind. Da var det ikke lov å bevege seg på dekk.

KV Svalbard er blant de største kystvaktskipene. Vi skulle egentlig på KV Sortland, men er veldig fornøyd med den uventa endringa i siste liten. Vi har lært veldig mye, og trivdes godt med arbeidsrutinene innenfor kystvakta.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Om faget
Praksistida inngår i faget yrkesfaglig fordypning (YFF), som er på timeplanen på alle yrkesfaglige studieretninger. Faget skal gi elevene mulighet til å oppleve realistiske arbeidssituasjoner, samtidig som regionalt og lokalt arbeidsliv får forme opplæringen i tråd med lokale kompetansebehov.

Om utplasseringsordningen
Ordningen med praksisperiode i sjøforsvaret er godt etablert, og på Bodin har avdeling for maritime fag flere elever utplassert årlig. I år har 5 elever med matrosfaglig fordypning og 4 elever med fordypning i motormannfaget vært i praksis på kystvaktskip. Les mer på nettsidene til forsvaret

Vil du ha praksisplass?
Forsvaret stiller strenge krav til elever som ønsker praksis på skipene deres. Man må blant annet ha lite fravær, gode karakterer i orden og oppførsel, og minimum karakteren 3 i alle fag fra vg1. Det er også krav som gjelder svømmeferdigheter, helse og kondisjon/styrke, og flere krav som gjelder vandel/sikkerhetsklarering.

Resultat: Lærlingetid i sjøforsvaret?
Sjøforsvaret trenger lærlinger, og utplassering er et viktig virkemiddel for å rekruttere. Elever som trives i praksisperioden vil kunne søke lærlingeplass. Fartøyets evaluering av praksisperioden vil være en del av vurderingsgrunnlaget når det blir avgjort hvilke søkere som får tilbud om å ta lærlingtida si i forsvaret. Les mer om lærlingetid i forsvaret.

Fant du det du lette etter?